nafas

Saya mau bernafas
Bernafas seperti manusia,
Bernafas dalam kolam yang saya pilih,
Bernafas dalam warna,
Bernafas tanpa peduli,
Bernafas selayaknya bernafas,
Bernafas yang memang itu,
Bernafas dan Hidup,
Bukan bernafas yang menakutkan,
Bukan bernafas yang sesuai ekspektasi kalian,
Bukan bernafas yang seperti mencabut nyawa saya,
Bukan bernafas yang seperti itu,
Ingin teriak dan bernafas,
Berikan aku kanvas putih,
Aku kan bernafas mewarnainya,
Dengan warna dan kuasku,
Atau aku mati saja sekalian dalam gelap,
Untuk apa bernafas seperti ini?
Aku manusia,
dan aku hanya ingin bernafas selayaknya manusia

Leave a Reply

